zaterdag 5 oktober 2013

Weekmenu

Zo, een week onderweg met zuivelvrij en glutenvrij eten. Het gaat prima! Ik mis weliswaar kaas maar stort niet in zonder of zo. En de ontdekking van zuivelvrije en glutenvrije chocolade gaf een boost!

Vanavond gaan we uit eten met de familie. Ik heb even contact gehad met het restaurant waar we naar toe gaan met de vraag of ik daar terecht kon. Dat gaat geen problemen geven.

Vorige week plaatste ik een weekmenu met het plan voor ontbijt, lunch en avondeten, maar ik merkte al dat het vooral tijdens de lunch soms anders loopt. Ook heb ik een opvallende grotere behoefte aan eiwitten en pas ik mijn eten aan naar gelang dit zo voorkomt.

Wat ontbijt betreft heb ik nu 3 varianten die allemaal goed bevallen:
- de befaamde amandelmeelpannenkoekjes met fruit
- een bak amandelmelk met glutenvrije havermout, gojibessen, zonnebloempitten, kokos en fruitchips
- een bordje vers fruit (bijvoorbeeld een banaan en een peer) met wat nootjes, geraspte kokos en een gekookt eitje ter afsluiting


Dit zijn ontbijtjes waar ik het uren op doe en die wat het kauwwerk betreft ook bevredigen. Als het kouder wordt, zal er ook wel regelmatig havermoutpap worden gegeten of warme quinoa met fruit en nootjes.

Lunch bestaat vaak uit restjes van de vorige avond, of een gevulde boekweitpannenkoek (kan hartig of zoet zijn), soep, eieren... niet allemaal tegelijk maar soms wel in combinatie. Ik eet bijvoorbeeld wel vaak een kom soep met daarbij een bord roerbakgroenten met dan of noten, of een eitje, of avocado.

Wat avondeten betreft is dit de planning voor volgende week. Die is gebaseerd op wat er nog in huis is. Op de één of andere manier heb ik deze maand ingeslagen alsof het nu al een horrorwinter is...

Zaterdag - uit eten (Grieks)
Zondag - de mannen een dönerbroodje met shoarma en knoflooksaus, ik gegrilde vis met zoete aardappel en sla
Maandag - kookt Oma
Dinsdag - Ketjaprundvleesstoof met komkommer en rijstnoedels
Woensdag - Zuurkoolstamppot met rookworst
Donderdag - boekweitpannenkoek gevuld rode kool met gehakt en appel
Vrijdag - Gebakken tempeh met kokosboontjes en zilvervliesrijst