zondag 14 april 2013

Witte bonen!

Vroeger vond ik witte bonen saai. Maar ik kende alleen de variant van een potje kleffe bonen in tomatensaus. Tegenwoordig heb ik altijd gedroogde witte bonen in huis en daar is zoveel mee mogelijk! Deze week kookte ik een paar handen witte bonen (wel eerst braaf een nacht laten weken natuurlijk). En dan?  Dan doe je ze in een afsluitbare bak met een flinke plens olijfolie, peper, zout en je perst er 2 tenen knoflook over uit. Doe er eventueel wat verse kruiden bij, hussel de boel, doe de bak dicht en laat met rust. Dat is cruciaal, liefst 24 uur laten staan en niets mee doen.

Ik at de eerste dag een salade van een handje spinazie, handje bonen, handje rijst, wat tomaat, komkommer en verse kruiden.
De tweede dag maakte ik een salade met witte bonen, wat gestoomde broccoli, wat zongedroogde tomaatjes en komkommer op smaak gebracht met tomaat-olijvenspread.
Vandaag ga ik van het restant witte bonen een humus maken: gewoon de staafmixer erop, nog wat olie erbij, wat verse kruiden en wat gedroogde tomaat en dan lekker uitsmeren op een broodje, een flink plens sla erop of tomaat of wat ik dan ook aantref in de koelkast. Lekker!