woensdag 24 april 2013

Chili sin carne

Ik eet nog weinig vlees en dat kost me weinig moeite. Wat ik wel soms mis is gehakt, rul gebakken door een pastasaus of door de chili con carne. Vegetarische versies zijn natuurlijk ook lekker maar toch mis ik dan soms de bite van gehakt. Gisteren viel mijn oog op het gehakt van de vegetarische slager. Tijd voor een test!

Er bestaan natuurlijk verschrikkelijk veel recepten van Chili, ik pretendeer niet dat het mijne compleet is. Je hebt chili met pepers, met komijn, met gehakt, met spek, met stoofvlees, met ananasstukjes (typisch Nederlands volgens mij). De basis van die van mij is chilipoeder, paprikapoeder en komijn.

De hoeveelheden zijn indicatief en afhankelijk van wat er in de koelkast lag.  Wij eten met 2 volwassenen en 1 kind, dus pas het vooral aan naar het aantal borden dat bij jou op tafel staat en met wat jij in voorraad hebt

  • 200 gram vegetarisch gehakt
  • 1 rode paprika
  • 1 gele paprika
  • 1 stronk prei
  • 1 klein stukje witte kool 
  • 200 gram bonen (ik gebruikte adzukibonen, maar kidneybonen, bruine bonen of kikkererwten zijn ook prima)
  • 1 ui 
  • 1 teen knoflook
  • 2 tl paprikapoeder
  • 1 tl komijn
  • 1/2 tl chilipoeder
  • 1/1 tl kaneelpoeder
  • 500 gram gezeefde tomaten
  • 1 el olijfolie
Snij de ui en snipper de knoflook. Snij ook de overige groenten fijn.  Verwarm de olijfolie in een pan en bak de ui en de knoflook zachtjes. Voeg dan de kruiden toe en de gesneden groenten. Bak om en om, een minuut of 5. Giet de gezeefde tomaten er bij en breng aan de kook. Zet het vuur lag en laat een flink kwartier pruttelen.

Proef af en breng op smaak met peper en zout. Voeg op het allerlaatst het vegetarische gehakt en de bonen toe en laat nog een paar minuten verwarmen.

Wij aten dit met pitabroodjes. Het is ook lekker in een tortilla (even in de oven doen met wat kaas) of met zilvervliesrijst. Je kunt er als je het wilt opleuken ook tortillachips bijgeven, quacamole, geraspte kaas, zure room, flink wat gesneden koriander.....